Ako funguje umelá inteligencia v Heroes 3

heroes-3-ai

V tomto článku poodhalíme inteligenciu (a stupiditu) hrdinov moci a mágie, ktorí sú pod nadvládou všemocného PC. Článok je rozdelený podľa jednotlivých obťažností, ktoré si hráč môže zvoliť pred začatím hry. V druhej častirozoberiem obľúbený mód od moddera Salamandre pod názvom Conquistador, predtým známy ako Better AI.

Ľahká obťažnosť

  • AI nehľadí na nebezpečie nepriateľských hrdinov pri pohybe po mape
  • AI podceňuje hrozbu armády ľudského hráča pri rozhodovaní o útoku
  • AI stavia budovy len každý druhý deň
  • AI nestavia budovy jednotiek, ak sú vyššie ako tie, aké má postavené ľudský hráč a zároveň nemôže postaviť posledný siedmy generátor jednotiek
  • AI nehľadá grál
  • AI nespája svoje armády, ani ich nevymieňa medzi hrdinami, rovnako ako artefakty
  • Agresivita neutrálnych jednotiek je voči ľudským hráčom znížená a majú vyššiu šancu pridať sa k hrdinovi
  • AI nebude najímať viac hrdinov, ak je súčet všetkých hrdinov všetkých AI hráčov väčší rovný osem
  • AI v boji nikdy nepoužíva možnosť čakať a nikdy z boja neuteká

Stredná obťažnosť

  • AI stále podceňuje hrozbu armády ľudského hráča pri rozhodovaní o útoku
  • AI spája počty armád
  • AI stavia budovy len každý druhý deň
  • AI stavia budovy agresívnejšie, aj siedmy level, nezaujíma ho pokrok miest ľudských hráčov
  • AI začne hľadať grál len ak odhalí aspoň polovicu puzzle mapy
  • AI kladie dôraz na odhalenie mapy
  • AI bude zvažovať nebezpečie nepriateľských hrdinov pri pohybe
  • Individuálny AI hráč nebude najímať viac ako troch hrdinov
  • AI hráči nebudú najímať viacej hrdinov, ak ich majú spolu jedenásť a viac

Ťažká obťažnosť

  • AI presne odhadne silu ľudského hráča pri útoku naň
  • AI bude opatrne hýbať s hrdinami v nebezpečných situáciách
  • AI stavia budovu každý deň a mesto rozvíja agresívne
  • AI bude hľadať grál už pri odhalení jednej štvrtiny mapy
  • Individuálny AI hráč nebude najímať viac ako štyroch hrdinov
  • AI hráči nebudú najímať viacej hrdinov, ak ich majú spolu štrnásť a viac

Expertná obťažnosť

  • AI je extrémne opatrný pri pohybe hrdinov v nebezpečenstve
  • AI hľadá grál hneď ako dokáže odhaliť približnú lokáciu puzzle mapy
  • Individuálny AI hráč nebude najímať viac ako piatich hrdinov
  • AI hráči nebudú najímať viacej hrdinov, ak ich majú spolu štrnásť a viac

Nemožná obťažnosť

  • Individuálny AI hráč nebude najímať viac ako piatich hrdinov
  • AI hráči nebudú najímať viacej hrdinov, ak ich majú spolu dvadsať a viac

Príjem surovín

tabulka-ai-1

Tabuľka štartovacích surovín pre AI aj ľudského hráča pri všetkých obťažnostiach.

Hendikep

V možnostiach multiplayeru sa naskytá nová možnosť obmedziť AI alebo ľudských hráčov.

Mierny hendikep redukuje štartovacie suroviny a všetok príjem (bane aj mesto) o 15%. Ťažký hendikep redukuje štartovacie suroviny a všetok príjem o 30%. Hodnoty surovín aj zlata sú vždy zaokrúhľované nadol. Problém nastáva pri surovinách, keďže sú získavané v malých jednotkách, postih je citeľnejší, viď tabuľku nižšie.

tabulka-ai-2

Prakticky bude drevo aj kameň produkované po jednom z jednej bane, cenné suroviny žiadne. Ak teda hráč chce dosiahnuť príjem aspoň jednej jednotky cenných surovín, musí obsadiť dvojnásobok baní pre rovnaký objem. To môže byť kritický problém na začiatku hry, kedy sú v oblasti väčšinou len po jednej bani z každej suroviny.

Hendikep vplýva aj na produkciu z Resource silo, Estates, špecializáciu hrdinov a artefakty. Môže sa zdať teda zbytočné bojovať o jednu baňu s hendikepom, ale po postavení sila, získaní artefaktu alebo obsadení ďalšej bane sa príjem sčíta. Lepší vrabec v hrsti ako holub na streche :). V takejto hre budú veľmi cenení aj špecializovaní hrdinovia. Podstatné je, že postih nevplýva na skúsenosti, čo ocenia hráči WoG a iných modifikácií. Platí aj pre generátory surovín (mlyn a iné), odmeny za zabitie príšer, kôpky surovín, pokladnicu hradu Rampart či kurz na trhovisku. Naproti tomu je pod vplyvom Mystic pond, ktorý generuje len polovicu bežného obnosu. Tento obnos sa sčítava s príjmom hráča, teda ak nevlastní iné bane, príjem je 0-2 suroviny v prvý deň týždňa. Pri obsadení jednej bane sa príjem automaticky zvýši na 1-3 suroviny, atď.

V editore je možné nastaviť správanie sa AI hráča na niekoľko štýlov – Builder, Warrior, Explorer alebo Random – na začiatku sa vyberie, neexistuje kombinácia týchto troch. Ovplyvní prístup AI k útočeniu na iných hrdinov, agresivite, aj v bojoch! Warrior bude viac budovať generátory jednotiek, Builder sa sústredí na ekonomiku a nebude sa urputne biť o bane, ktoré mu obsadí nepriateľ. Explorer najviac času venuje skúmaniu mapy.

A ako je možné, že AI vie nájsť grál aj pri odhalení hoci len štvrtiny puzzle mapy? Pretože vie presne prirovnať jediný kúsok puzzle k reálnej mape 😉

Zdroj: celestialhavens.com, heroescommunity.com

5 Comments

  1. Luki

    Ahoj Liso,

    díky za další článek. Problematika AI mě hodně zajímá, zvlášť pak u H3 🙂 … pár dní zpátky jsem na podobné téma něco četl na zahraničním fóru. Do článku jsi mohl ještě připsat, jak je to se surovinami a zlatem (s rostoucí obtížností se počáteční obnos zlata a surovin lidskému hráči snižuje a počítači zvyšuje).

    Pamatuju si, že kamarád kdysi tvrdil, že sofistikovanost AI se od obtížnosti HARD výš už nemění. Mění se pouze počáteční množství zlata a surovin u lidského hráče a PC. Já jsem mu to nevěřil. Ale na druhou stranu je pravda, že ty rozdíly od úrovně HARD v jednání počítače jsou minimální a spíše než lepší AI tam jde hlavně o počáteční množství zlata + surovin, což mnohem více ovlivní hru.

    Na jednom fóru jsem narazil na jedno téma k zamyšlení. Bylo to něco ve smyslu. “Může PC hráč podvádět ?” Rozjela se tam diskuze, v čem podvádí PC, co všechno vlastně ví a může. Jeden z důležitých poznatků, který tam zazněl byl, že PC hráč zná celou mapu už od začátku. Nepotřebuje tedy vůbec objevovat. Proč teda vysílá skauty ? Shoduju se s psaným názorem, že je tak AI prostě naprogramovaná. Proto, aby evokovala dojem rovnocenné hry. V podstatě je zde AI pouze herec, který se snaží, co nejvěrněji hrát svou roli 🙂 … lidský hráč má výhodu toho, že se dokáže učit a svou hru ovládá postupem času lépe. Dokáže pak PC hráče převést na základě toho, že si z jeho stálého pozorování dokáže vyvodit odpovídající strategii. Tady je ten hlavní rozdíl – AI v heroes 3 se nedokáže učit na základě toho, jak lidský hráč hraje a přizpůsobovat se jeho hře. Jednou se AI naprogramovala a od té doby už se nezlepšuje. Proto má PC hráč určité benefity, které může při hře využívat …

    Reply
  2. Luki

    Důkaz, že PC zná celou mapu už od začátku hry (netestoval jsem osobně, ale věřím tomu):
    V editoru map vytvořte malý ostrov, na který umístíte PC hráče a dva jednosměrné monolity vedoucí do neodhalené části mapy. K výstupu jednoho monolitu vložte skupinu silných příšer, výstup u druhého nechte nebráněný. Zajistěte, že tah PC hráče uvidíte. PC pokaždé vejde do monolitu, který není bráněný

    Reply
  3. Luki

    Další zajímavosti o tzv. “cheatování” PC:

    – PC nikdy neotevře Pandořinu skříňku, ve které je silnější armáda, kterou by neporazil
    – Stejně tak je to s chráněnými artefakty
    – PC může zakouzlit Town portal na prokleté půdě, lidský hráč ne
    – PC hráč ví, jaké artefakty vlastníte a podle toho také zváží, jestli na vás zaútočit nebo ne
    – PC hráč má větší výhodu v morálce při souboji než vy i když máte +3

    Reply
  4. Michal (Post author)

    Ahoj a ďakujem za nápad. Chcel som špecifikovať aj obnos surovín, ale nakoniec, tie si každý ľahko zistí a pokročilý hráč ich riešiť nebude, viď Conquistador. K tomu “cheatovaniu” AI – keby už nemal ani tieto schopnosti, čo by to už bolo za súpera? 😀 Ale poprosil by som ťa o link na spomínané fórum, ďakujem.

    Reply
    1. Luki

      Ahoj Michal.

      Omlouvám se za původní pozdrav, já jsem si myslel, že články přidává jenom Liso a nepřečetl jsem si, kdo je skutečně autorem. Moje chyba. 🙂

      Odkaz na článek http://heroescommunity.com/viewthread.php3?TID=2523

      Příspěvek má 7 stran a je to celkem dlouhé počtení 🙂

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Anti-Spam Quiz: